Jij bent van bouwen aan een wereldstad. Jij bent van uitzoeken, van puzzelen, van weten hoe het zit én van goed vastleggen. Van controleren, corrigeren en completeren van onze gegevens.

Daarmee lever jij een belangrijke bijdrage aan het op orde brengen van ons contractensysteem. Zo ondersteunen wij samen collega’s in onze organisatie, vooral in het team Contractbeheer en Erfpacht (=de staande organisatie), het project Erfpacht en het project Systeemvernieuwing.

De opdrachtgever;

De opdrachtgever betreft de gemeente Rotterdam. Stadsontwikkeling bouwt aan een sterke economie en een aantrekkelijke woonstad, met hart voor Rotterdam en de mensen die er komen, wonen en werken. Wij initiëren en begeleiden ruimtelijke en economische investeringen in Rotterdam. Daarbij zijn wij zowel publiek ontwikkelaar als kwaliteitsbewaker. Met gericht verkeersbeleid en een duurzame infrastructuur houden we Rotterdam bereikbaar. Door regels te handhaven zorgen we dat Rotterdammers veilig en aangenaam kunnen wonen. En met ons vastgoed huisvesten wij belangrijke publieke diensten en voorzieningen. Stadsontwikkeling geeft – samen met private en publieke partners – vorm aan de stad en houdt de stad in vorm.

De afdeling

Project Data op Orde valt onder team Contractbeheer en Erfpacht. Het team Contractbeheer en Erfpacht voert contractmanagement taken uit. Het beheert en geeft uitvoering aan contractuele verplichtingen van ruim 300.000 vastgoedobjecten van derden in Rotterdam. Het zijn (grond- en vastgoed-) contracten van gronden en vastgoedobjecten die de gemeente in het verleden heeft verkocht. Bij de verkoop zijn verplichtingen en voorwaarden opgenomen waar de eigenaar en de gemeente zich tot in eeuwigheid aan moeten houden. Het team Contractbeheer en Erfpacht maakt deel uit van de afdeling Gebiedsexploitatie, cluster Stadsontwikkeling. Hier wordt het contractueel- juridisch en financieel advies geleverd voor ruimtelijke ontwikkelingen in de stad.

De functie;

Als Projectmedewerker Data op Orde help jij onze organisatie en heel veel Rotterdammers door samen met je collega’s de database van ongeveer 45.000 contracten “op orde” te brengen. Om die database op te schonen, aan te vullen en te verrijken, controleer je originele aktes in verschillende bronnen, zoals het Kadaster, de Kamer van Koophandel en archieven.
Dit is van groot belang voor de gemeente en voor haar projecten die rekenen op de correctheid en compleetheid van de database. Nauwkeurig werken is daarbij essentieel.

De staande organisatie, het team Contractbeheer & Erfpacht, is de grootste afnemer van ons werk. Het team is verantwoordelijk voor het beheer en managen van alle contracten en akten die de gemeente is aangegaan bij verkoop van gronden en gebouwen. Jaarlijks zijn er 10.000 verzoeken en vragen van inwoners en ondernemers over de eigendomssituatie.

Een andere belangrijke afnemer is het Project Erfpacht de andere belangrijke afnemer. Rotterdam kent 25.000 tijdelijke erfpachtcontracten die op kortere of langere termijn gaan eindigen, waarna de erfpachter kan kiezen om eigenaar te worden van de grond onder zijn pand of om een jaarlijkse
vergoeding te gaan betalen (de “canon”). Dit heeft grote (vooral financiële) gevolgen voor de erfpachter én voor de gemeente. Met het Project Erfpacht informeren wij Rotterdamse erfpachters met zo’n tijdelijk contract over hun situatie, de consequenties en de mogelijke oplossingen, waardoor we die erfpachters helpen goed geïnformeerd en tijdig beslissingen te nemen over hun erfpacht. Naar verwachting gaat dit project zeker 5 jaar duren.

Tot slot is er het Project Systeemvernieuwing. De huidige database van (vastgoed)data wordt binnen 2 jaar vervangen voor een nieuwe database. Op dat moment moet de data op orde zijn voor de datamigratie naar de nieuwe contractendatabase.

Wat wordt er van jou verwacht?

Jij wordt enthousiast van het zoeken in verschillende bronnen om dossiers op orde te brengen. Detailwerk is jou op het lijf geschreven. Je kan secuur werken en snel schakelen tussen deze verschillende bronnen om de relevante informatie te achterhalen en correct en accuraat te verwerken. Je bent daarom in staat aktes te lezen en goederenrechtelijke structuren te herkennen. Op deze wijze behaal je de gewenste resultaten.
Je bent flexibel en kan je dus snel aanpassen als inzet voor andere werkzaamheden tijdelijk nodig is. Door jouw gedreven inzet, zorg je ervoor dat de klus succesvol geklaard wordt. Tot slot ben je nauwkeurig, snel, flexibel en resultaatgericht: je kunt snel informatie tot je nemen en correct verwerken in geautomatiseerde systemen. De werking van nieuwe ICT-systemen maak jij jezelf snel eigen.

Eisen

– Je hebt een minimaal een hbo- opleiding afgerond in de juridische richting;
– Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring in het vastgoed of als archivaris of vergelijkbaars; binnen het vakgebied van grond en vastgoed;
– Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring in het goederenrecht, opgedaan in de afgelopen 6 jaar;
– Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring met het lezen van leveringsaktes, splitsingeakten en het herkennen van goederenrechtelijke structuren, opgedaan in de afgelopen 6 jaar. Dit blijkt uit een referentieproject of werkzaamheid in het cv.
– Je bent minimaal 24 uur per week beschikbaar en je bent minimaal 2 dag per week op kantoor aanwezig.

Wensen

– Je hebt minimaal een hbo-opleiding afgerond in de richting van vastgoed-/goederenrecht;
– Je hebt ervaring met het lezen van splitsingsaktes. Dit blijkt uit een referentieproject in het cv;
– Je bent bekend met het kadaster. Dit blijkt uit een referentieproject in het cv;
– Je hebt kennis van privaatrecht, erfpacht, vastgoed en/of transformaties;
– Je hebt minimaal 12 maanden ervaring opgedaan binnen de publieke sector.
– Je hebt werkervaring bij een gemeente met minimaal 250.000 inwoners;
– Je hebt ervaring met het Rotterdamse Erfpachtstelsel.

Het aanbod;

Werken voor de gemeente Rotterdam is werken voor een stad die zichzelf steeds opnieuw uitvindt. Die bekend staat als innovatief en internationaal. Een stad ook met complexe vraagstukken en grote maatschappelijke opgaven. In deze voorhoede werk jij, voor en samen met meer dan 620.000
Rotterdammers. Bij zo’n stad hoort een eigentijdse overheid. Wij bieden je ruimte en kansen om Rotterdam en daarmee jezelf vooruit te blijven helpen. Met arbeidsvoorwaarden die dat mogelijk maken.

• Werklocatie: Wilhelminakade 179, Rotterdam;
• Thuiswerkbeleid: Tijdens het inwerken (ongeveer twee tot vier weken) wordt er van je verwacht om fysiek aanwezig te zijn. Na deze periode is thuiswerken een mogelijkheid, echter gaat de voorkeur uit naar fysieke aanwezigheid van twee dagen. Voor het vergaderen en digitaal ontmoeten wordt er gebruik gemaakt van MS Teams. Wanneer fysieke aanwezigheid benodigd is vindt dit voornamelijk plaats op bovenstaande locatie;
• Startdatum: Naar verwachting begin september 2024;;
• Aantal uren: 24-36 uur per week;
• Duur opdracht: 12 maanden;
• Verlengingsoptie: Ja, namelijk 2 x 6 maanden;
• Mogelijkheid tot overname bij wederzijdse tevredenheid;
• Data sollicitatiegesprekken: Waarschijnlijk week 29, bij voorkeur op locatie;
• ZZP: Nee, geen mogelijkheid.

Herken jij jezelf in dit profiel en wil je graag aan de slag bij de Gemeente Rotterdam? Dan zien wij graag jouw Curriculum Vitae tegemoet. Deze kun je mailen naar; info@selectvitae.nl

Merel Majoor is contactpersoon voor deze functie en staat jou graag te woord. Je kunt haar bereiken op het nummer; 06-27124886.

! Let op, de sluitingsdatum voor deze vacature is 15 juli;