Jij bent van bouwen aan een wereldstad. Rotterdam is volop in ontwikkeling met als doel een aantrekkelijke en veilige woonstad voor iedereen te creëren. Als belangrijke schakel in het traject van initiatief tot uiteindelijke realisatie ben jij adviseur voor initiatiefnemers en aanvragers op het vergunningenproces.

De opdrachtgever;

De opdrachtgever betreft de Gemeente Rotterdam. Stadsontwikkeling bouwt aan een sterke economie en een aantrekkelijke woonstad, met hart voor Rotterdam en de mensen die er komen, wonen en werken. Wij initiëren en begeleiden ruimtelijke en economische investeringen in Rotterdam. Daarbij zijn wij zowel publiek ontwikkelaar als kwaliteitsbewaker. Met gericht verkeersbeleid en een duurzame infrastructuur houden we Rotterdam bereikbaar. Door regels te handhaven zorgen we dat Rotterdammers veilig en aangenaam kunnen wonen. En met ons vastgoed huisvesten wij belangrijke publieke diensten en voorzieningen. Stadsontwikkeling geeft, samen met private en publieke partners, vorm aan de stad en houdt de stad in vorm.

De afdeling Bouw- en Woningtoezicht is verantwoordelijk voor het verlenen van en toezicht houden op diverse vergunningen. Het belangrijkste werkproces betreft de vergunningen op basis van de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsvergunning (WABO) voor de onderdelen bouwen, slopen en asbest. De afdeling is ook procesmatig verantwoordelijk (niet inhoudelijk) voor de besluiten over de overige aangevraagde omgevingsvergunningen. Dit betreft vooral de vergunningen en meldingen voor milieu, gebruik, kap en inrit. Daarnaast worden overige vergunningen verleend zoals splitsing, onttrekking, standplaats, promotie en vergunningen op basis van de Leegstandswet. In alle werkprocessen wordt de klant centraal gesteld.
Het motto van de afdeling is “Vergunning in 1 dag”. Hierdoor is het accent in werkzaamheden verlegd van het toetsen en controleren na ontvangst van de aanvraag naar het leveren van advies op de inhoud en het proces voordat een aanvraag is ingediend. Daarmee is de afdeling veel meer onderdeel geworden van de andere werkprocessen binnen Stadsontwikkeling. Om deze taken te verrichten wordt gebruik gemaakt van de expertise die bij de verschillende specialisten op de afdeling aanwezig is. De afdeling werkt volledig digitaal.

De functie;

Je werkt bij het team Juridische Zaken van de afdeling BWT. De juristen van het team zijn belast met het geven van juridisch advies over bouwaanvragen en beschikkingen op het gebied van de WABO en aanverwante wetgeving (huisvestingsverordening, leegstandswet en APV). Zij behandelen zienswijzen en bezwaarschriften en begeleiden procedures om af te wijken van het geldende bestemmingsplan. Dit gebeurt binnen de wettelijke kaders van het Bestuursrecht.

Binnen het team Juridische Zaken bevindt zich het team Overige Vergunning. Dit is het team waar jij aan de slag gaat. Dit team is belast met het afhandelen van diverse vergunningen zoals Inname Openbare Grond, Standplaatsen en de Verhuurdersvergunning. Het is hierbij van belang dat je stevig in je schoenen staat en doelgericht tewerk gaat. Je bent niet bang voor een hoge werkdruk en enigszins stressbestendig.

Concreet zien jouw werkzaamheden er als volgt uit:

  • Het beantwoorden van vragen die binnenkomen via mailbox en telefoon over de bestemmingsplantoets en het toezenden van de gevraagde stukken;
  • Het notuleren van bijeenkomsten;
  • Het behandelen van verhuurdersvergunningen e/o vergunningen in het kader van Goed Huren/Verhuren;
  • Lezen en interpreteren van de APV;
  • Verzorgen van juridisch advies over dossiers en beschikkingen op het gebied van WABO en aanverwante wetgeving.

Wat wordt er van jou verwacht?

Wij zijn op zoek naar een enthousiaste collega die het vakgebied leuk vindt. Iemand die zelfstandig kan werken, maar tegelijkertijd ook goed kan samenwerken om tot een passend onafhankelijk besluit te komen. Dit vraagt om goede communicatieve vaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling. Je neemt een proactieve houding aan, wat bijvoorbeeld naar voren komt bij acties die voortvloeien uit vergaderingen. Binnen deze rol dien je standvastig te zijn en een goed analytisch vermogen te hebben om verbanden te kunnen leggen. Je bent flexibel, kan omgaan met onverwachte gebeurtenissen en hebt een collegiale werkhouding waarbij je je verantwoordelijk voelt voor het gemeenschappelijke teamresultaat. Daarnaast vind je het leuk om met wetgeving een bijdrage te leveren aan de mooiste stad van Nederland.

Kortom, ben jij een persoonlijkheid die van aanpakken weet? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Eisen

  • In het bezit van een afgeronde WO-opleiding Rechtsgeleerdheid;
  • Minimaal 1 jaar gerelateerde werkervaring opgedaan in de afgelopen 2 jaar;
  • Minimaal 6 maanden ervaring met:
  • omgevingsrecht;
  • het schrijven van adviezen;
  • intepreterne van bestemmingsplannen;

Wensen

  • In het bezit van een afgeronde WO-opleiding Rechten, master Staats- en Bestuursrecht;
  • Ervaring in het werken bij een gemeente met meer dan 250.000 inwoners.

Het aanbod;

Werken voor de Gemeente Rotterdam is werken voor een stad die zichzelf steeds opnieuw uitvindt. Een stad met complexe vraagstukken en grote maatschappelijke opgaven. Bij zo’n stad hoort een eigentijdse overheid. Ze bieden je ruimte en kansen om de stad en daarmee jezelf vooruit te blijven helpen. Met arbeidsvoorwaarden die dat mogelijk maken.

  • Mogelijkheid tot kosteloze overname na 12 maanden;
  • Werklocatie: Wilhelminakade 179;
  • Thuiswerkbeleid: De opdracht zal conform het huidige Covid-19 beleid niet vanuit een gemeentelijk kantoor kunnen worden uitgevoerd. Dit kan veranderen indien het beleid wordt aangepast;
  • Startdatum: Medio april 2022;
  • Aantal uren: 36 uur per week;
  • Duur opdracht: 12 maanden;
  • Verlengingsoptie: Ja, namelijk 1 x 12 maanden;
  • Geschikt voor ZZP’ers: Nee;
  • Data sollicitatiegesprekken: Gesprekken zullen in week 13 via MS- teams plaatsvinden.

Herken jij jezelf in dit profiel en wil je graag aan de slag als Jurist? Dan zien wij graag jouw Curriculum Vitae tegemoet. Deze kun je mailen naar; merel@selectvitae.nl

Merel Majoor is contactpersoon voor deze functie en staat jou graag te woord. Je kunt haar bereiken op het nummer; 06-27124886.

! Let op, de sluitingsdatum voor deze vacature is 1 april;